Ο καφές είναι μέρος της καθημερινότητας των περισσότερων ανθρώπων, είναι απαραίτητος για να νιώσουμε ότι έχουμε την κατάλληλη ενέργεια για να ξεκινήσουμε (και πολλές φορές να συνεχίσουμε) την ημέρα μας, ενώ πολλές φορές είναι παρών και σε σημαντικές μας στιγμές. Ξέρουμε όμως αρκετά πράγματα για την καφεΐνη που περιέχει;

Ας ξεκινήσουμε με τα βασικά. Η καφεΐνη είναι μια χημική ένωση που συναντάται σε περίπου 60 διαφορετικές ποικιλίες φυτών και έχει ψυχοδιεργετικές και καρδιοτονωτικές ιδιότητες. Τη βρίσκουμε στον καφέ, στο τσάι, σε ενεργειακά ποτά και σε κάποιες τροφές.

Ενώ είναι γνωστό ότι επιδρά θετικά στον οργανισμό, ενισχύοντας τα επίπεδα ενέργειας και αντοχής του, η καφεΐνη δρα διαφορετικά σε κάθε άνθρωπο. Αν ο οργανισμός μεταβολίζει εύκολα και γρήγορα την καφεΐνη, τότε η επίδραση είναι θετική (π.χ. ενέργεια, ευδιαθεσία), αν όχι, τότε, συμπτώματα όπως αϋπνία, νευρικότητα, αύξηση των καρδιακών παλμών κ.τ.λ. κάνουν την εμφάνιση τους.

Σύμφωνα με έρευνες, ο μέσος υγιής ενήλικας μπορεί να καταναλώνει με ασφάλεια καθημερινά έως και 400mg καφεΐνης (περίπου τέσσερα με πέντε φλιτζάνια καφέ). Πόση καφεΐνη, όμως, έχει ο καφές μας; Αυτό είναι κάτι που ποικίλλει και σχετίζεται με τον τύπο καφέ, τον τρόπο ψησίματος των κόκκων και της γενικότερης παρασκευής του. Για να έχετε μια ιδέα, να θυμάστε ότι ένα φλιτζάνι καφέ (250ml) έχει περίπου 70-140 mg καφεΐνης.

Όπως αναφέραμε και παραπάνω, είναι αρκετά σχετικό μέχρι πόσα φλιτζάνια καφέ μπορεί να πιει ένας άνθρωπος, και είναι ανάλογο με τον μεταβολισμό του. Εάν μετά από κάποιο αριθμό φλιτζανιών καφέ, νιώθετε δυσφορία, νευρικότητα ή ακόμα και αϋπνίες, καλύτερα να μειώσετε τον αριθμό τους.